Park Narodowy Gauja i Kieś

profilowe- luna profilowe- hero2 Tak, tak, tak– zostajemy!

Lasy, rzeka trochę taka jak Amazonka, jeziora i dużo pięknych ścieżek na rower czy spacer, a po drodze niezwykłe piaskowe formacje i jaskinie. Wszyscy byliśmy zachwyceni. Jeden dzień na ten park, utworzony wokół rzeki Gauja to zdecydowanie za mało.

Jadąc do PN Gauja można wybierać między noclegami w hotelu np. w sercu parku w miejscowości Kieś ale można też wybrać pola campingowe. My wybraliśmy to przy jeziorze Raiskuma. Jest to piękny, nieduży teren, dobrze zagospodarowany pod kątem noclegów w namiocie, kamperze, czy w jednym z dostępnych domków wczasowych. Na terenie kempingu Apalkalns (APAĻKALNS, KEMPINGS) dostępne są pomosty, wypożyczalnia rowerów, kajaków, plac zabaw, miejsca na ogniska, kuchnia, natryski, itp. Miejsce zdecydowanie godne polecenia.  Nasz pobyt okazał się 3 dniowy: 1- rowerowa wycieczka i podziwianie natury, 2- zabytki w Kieś, 3- plażowanie.

kemping

Na polu kempingowym bez problemu można przygotować posiłek, sklep spożywczy oddalony jest o niecały 1 km w miejscowości Ozolaine. Problem pojawia się, gdy chcemy zjeść gotowe jedzenie z psami, bo w Kieś nie jest rzeczą normalną chodzić na posiłek z czworonogiem, a niektóre restauracje nie pozawalają wejść z nimi nawet do ogródka mimo, że takiego zakazu nie ma. I tak najgorzej potraktowano nas w restauracji „Vendene”, którą zdecydowanie odradzamy. Dodatkowe utrudnienie to wymaganie typu posiłek bez mięsa, co udało się zrealizować z psami w barze Kafejnica Pagrabins (schodki w dół, w budynku gdzie jest też droga restauracja i hotel). Zjeść tam można tani i smaczny posiłek z widokiem na piękny park, do którego wiodą ścieżki opatrzone znakiem „zakaz wejścia z psami”…

Opera Zdjęcie_2018-08-26_171821_www.google.pl Opera Zdjęcie_2018-08-26_165729_www.google.pl

Nie mogliśmy również przeoczyć dwóch innych gastro miejsc: przesłodkiej cukierni, gdzie zaopatrzyliśmy się w souveniry dla rodziny i naleśnikowni (bez szału ale nie było źle). Brakuje sprostowania- miejsca te odwiedziliśmy bez psów.

Opera Zdjęcie_2018-08-26_171709_www.google.pl Przechwytywanie
Vinetas un Allas Karumlade- super miejsce z tysiącem pyszności

Wracając do wycieczki; jak już jesteśmy w Kieś: pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy (i w zasadzie jednym ze względu na ilość zamków, które już w życiu widzieliśmy;) był średniowieczny Kościół Św. Jana i tak jak pisałam już kiedyś, takich miejsc z psami nie zwiedzamy, przeważnie czekają w aucie. Kościół ten jest jednym z najstarszych zabytków na Łotwie, ponieważ powstał na początku 13 wieku. Mimo że kościół był niszczony podczas wojny, krucjat wojsk niemieckich i sowieckich, ośmiu pożarów to w dalszym ciągu zachwyca neo gotyckim stylem i dębowym ołtarzem.

DSC_1087 DSC_1083 DSC_1071 DSC_1072
DSC_1073 DSC_1076

Można zobaczyć tam gotyckie płyty nagrobne i epitafia z opisami w średniowiecznym języku polskim.

DSC_1082 DSC_1080 DSC_1079 DSC_1081

Kieś jest naprawdę pięknym miejscem, ale my na wczasy przyjechaliśmy z psami, co zobowiązuje i tu wracamy do przyrody.

91.000 hektarów najstarszego i największego parku narodowego na Łotwie.

DSC_1092  DSC_1097

Co wyjątkowego jest w PN Gauja poza rzeką? Klify, jaskinie i odkrywki z niezwykłego materiału bo z pisaku, którego warstwy tworzą unikatowe pomarańczowo, żółto, szare fale nawarstwione w sypką skałę.

Do najbardziej znanych miejsc trafi się bez trudu, bo prowadzą tam liczne ścieżki i znaki. Tu „The Erglu Cliffs” / „Erglu klintis” gdzie zorganizowany jest parking z pełną infrastrukturą piknikową.

DSC_1096 DSC_1091 DSC_1095
Coś czego pojąć nie potrafię: mimo, że wszystko jest zapewnione, wytyczone są ścieżki, tarasy drewniane to jednak ten cud natury powstały 350-370 milionów lat temu jest celowo niszczony, bo przecież trzeba w skale podłubać skoro się da 🙁 W takich sytuacjach jestem całkowicie za tym, aby miejsca zamknąć i pobierać opłaty za wejście a dodatkowo monitorować i karać.

Aby nacieszyć się parkiem można wybrać się na wycieczkę pieszą lub rowerową przebierając w różnych trasach.
Z naszego kempinu najciekawsza biegnie przez lasy i przez wąskie ścieżki, mija się piaszczyste jaskinie, krystaliczne źródła i mimo że trasa nie jest długa jest bardzo zróżnicowana i wymaga trochę wysiłku. Psy zachwycone 🙂
mapa1 mapa2

Przy wyznaczeniu tras przydatna może być strona, gdzie znajdziemy mapy oraz opisy tras z wyszczególnieniem wyjątkowo ciekawych punktów ale również możny zaplanować własną trasą oparta o wspomniane punkty: http://www.entergauja.com/en/enter-gauja/routes
I jeszcze dwie inne strony:

Miejsce na 5+. (Piesków na fotach mało, bo cała baza z tej wycieczki przepadła ze względu na mój totalny brak umiejętności obsługi sprzętu i appek do niego) 🙁